Універсальний психологічний прийом на всі випадки життя.
Чути співрозмовника і вміти відстоювати свою точку зору – велика перевага незалежно від того, спілкуєтеся ви з колегою чи з учнем. Однак при розбіжностях поглядів в міжособистісних відносинах часто виникають конфліктні ситуації. Вирішувати ж такі ситуації правильно і красиво, щоб усі були задоволені результатом – це неабияке вміння.
Пропонуємо універсальний психологічний прийом, використовуючи який, вам буде простіше запобігати чи вирішувати конфлікти, переконувати співрозмовників та схиляти їх на свій бік, а також правильно та аргументовано висловлюючи власну позицію, швидше знаходити порозуміння з оточуючими.
Техніка «сендвіча» – спеціальний прийом спілкування, при якому позитивна і негативна інформація межуються у такий спосіб, щоб співрозмовник почув сенс неприємної складової і водночас у нього залишилося приємне враження від розмови.
Принцип виконання:
1. Задайте одразу ж позитивний тон бесіді
Напередодні неприємної розмови, особливо, якщо учень/ колега/ батьки дитини та ін. завинили, вони відчувають певну напругу в очікуванні діалогу. Тож із самого початку спрямуйте розмову в позитивне русло. Це допоможе зняти стрес і провести конструктивний діалог.
Наприклад, пригадайте ситуацію, в якій ваш співрозмовник проявив себе найкращим чином, зазначте сильні риси характеру чи особисті якості, або похваліть за загальний внесок у спільну справу та інше.
2. Аргументовано висловіть власне ставлення до неприємної ситуації, яка відбулася та потребує обговорення
Висловіть свою думку щодо проблемної ситуації, аргументуючи її (важливі конкретні слова, зауваження та коментарі). Намагайтесь бути лаконічним: довгий список зауважень не буде почутий і сприйнятий, і врешті-решт ви не досягнете поставленої мети.
Також уникайте назідання – не повчайте, а разом намагайтеся знайти розв’язання конкретної проблеми.
3. Дочекайтеся зворотного зв’язку від співрозмовника
Важливо почути, як співрозмовник зрозумів те, що ви намагалися до нього донести. Запитайте, у чому він з вами погоджується, а у чому – ні. Уважно слухайте співрозмовника, не перебивайте, обговорюйте у м’якому тоні та разом шукайте шляхи розв’язання конфліктної ситуації, що склалася.
4. Розмову завершіть так само щирою похвалою
Висловіть своєму співрозмовнику вдячність та скажіть, за що ви його цінуєте та поважаєте.
Обов’язкова умова – чергуючи «шари», особливу увагу слід приділити другому позитивному аргументу. Якнайкраще, щоб він був більш вагомим за перший та зміг перекрити об’єм критики.
Це дозволить вашому співрозмовнику почути неприємну інформацію і водночас в нього не виникне відчуття тотальної критики та власного знецінення у ваших очах.
Приклади ситуацій зі шкільного життя, які можна вирішити за допомогою техніки «сендвіча»:
- Ситуація з поганою поведінкою дитини. Щоб дитина не закривалася у власну «мушлю», почніть «сварити» дитину з похвали. Тоді є шанс, що вона вас почує та зробить відповідні висновки.
Отже, для початку пригадайте випадок, коли дитина була чемною, допомагала іншим та її дії були гідно оцінені. Після того, як побачите, що дитина вас чує та йде на контакт, аргументовано висловіть свою думку, щодо конкретної неприємної ситуації. Після цього важливо отримати зворотний зв’язок – важливо почути, чи дитина зрозуміла те, що ви хотіли до неї донести та з чим вона з вами погоджується. Розмову завершіть так само похвалою, розкажіть дитині,як ви її любите і поважаєте.
- Низька успішність навчання школяра. Вкрай важливо допомогти дитині зберігати мотивацію, навіть,якщо з навчанням у неї геть погано. Правильніше за все поєднувати конструктивну критику із щирою похвалою.
Почніть обговорення успішності з хорошого, потім вкажіть на те, що варто покращити, зосередившись на головному. Навіть, якщо успішність учня поки що низька, доцільно похвалити його за старанність, креативний підхід, дотримання термінів чи щось інше. Обов’язково постарайтесь знайти, за що саме можна похвалити, навіть у здавалось би найбезнадійнішій ситуації!
Після цього обговоріть з учнем, що на його думку можна вжити для підвищення його особистих результатів, також поділіться власним баченням з цього приводу. Бесіду обов’язково закінчить на позитивній ноті, похваливши учня за його людські якості.
- Прогули уроків школярем. Діти прогулюють уроки, коли їм перестає бути цікаво, вони мають низьку успішність або в них проблеми з учителем-предметником чи однокласниками.
Використовуючи техніку «сендвіча», постарайтеся з’ясувати, що саме є причиною прогулів та спільно з учнем знайти шляхи розв’язання проблеми, що склалася. Намагайтеся не сварити школяра, а будувати діалог у довірливому тоні.
Пам’ятайте, кожному легше сприйняти критику, якщо подати її у вигляді шарів «сендвіча» – тобто, «упакувати» між двома позитивними моментами. Практикування цієї техніки допоможе вам бути почутими і водночас зберігати доброзичливі стосунки з оточуючими!